Sėdžiu namuose ir girdžiu kaip lauke ūžauja vėjas, o dideli lietaus lašai ne tik barbena palangę bet ir negailestingai tirpdo sniego likučius. Kaip gerai, kad turizmo paroda Adventur vyksta būtent tokiu metu,- pagalvojau ir toliau vartau iš parodos parsineštą „grobį”. O jis šiais metais kelis kartus kuklesnis nei ankstesniaisiais. Ne, su paroda viskas tvarkoj ir spėju, kad ji pagal plotą, o gal ir pagal dalyvių skaičių gali būti rekordinė. Netgi šiemet parodoje praleidau ištisas dvi dienas, bet tas laikas praėjo ne šluojant nuo stalų viską, kas nemokama, o bendraujant su įdomiais žmonėmis ir klausant dėmesio vertų pranešėjų.
„Keliaukime kitaip” – su tokiu šūkiu į parodą lankytojus kvietė Adventur 2018 organizatoriai, bet taip jau atsitiko, kad prieš keliaujant kitaip pirmiausiai šioje parodoje apsilankiau kitaip. Tas kitaip prasidėjo vos tik privažiavus prie Litexpo parodų centro, kai vairuotojus pasitinka asfaltu padengtos stovėjimo aikštelės. Čia teigiamas kitaip, nors tikrąjį vaizdą parodys Knygų mugė ar statybos paroda Resta, kai lankytojų skaičius bus gerokai didesnis. Dar vieną pagyrimą norėjosi „išrašyti” už mobiliąją programėlę išmaniesiems telefonams, tačiau susilaikiau. Didžiosiose Europos parodose, kur kompanijų stendai būna beveik tokio dydžio kaip visas Litexpo paviljonas, o nuo vieno parodos galo iki kito važiuoja autobusai, mobiliosios programėlės yra didžiulė pagalba, tuo tarpu pas mus ši technologija nėra tokia būtina. Atkreipiau dėmesį į šią programėlę dėl vieno labai paprasto dalyko – turizmo parodos Adventur 2018 metu vyko gausybė pranešimų ir renginių, todėl norėjosi ir ten suspėti ir daugumoje stendų apsilankyti. Viskas būtų buvę puiku, jei norimus renginius būtų buvus galimybė pasižymėti ir susiplanuoti pagal laikus, tačiau šioje vietoje vis prievartine tvarka buvau verčiamas registruotis per Facebook ar Google paskyras, ko taip ir nepavyko padaryti. Paprastumas, patogumas ir aiškumas yra vertybės ir jų ši Litexpo naujovė dar stokoja.
Penktadienio rytą turizmo paroda Adventur pasitiko lankytojus entuziazmo kupinais parodos dalyvių veidais, džiaugsmo neslepiančiais „Turizmo sėkmingiauseji 2017 ” nominantais ir net ir optimistams įtartinai atrodančiais pasiūlymais laimėti bilietus ar keliones. Kad laimėti aukso puodą tai bent jau bilietą reikia nusipirkti, o čia tiesiog palieki savo kontaktus ir jau dalyvauji žaidime. Urnos su dalyvių anketomis pilnėja akyse, tokiu pat greičiu didėja ir elektroninių paštų duomenų bazė, kurios kiekvienas adresatas ką tik pasirašė nuosprendį savo noru periodiškai gauti spam’ą. Vargu ar galima suskaičiuoti, kiek kiekvienas kontaktas yra vertas, bet kai kompanijos viena už kitą siūlo vis tolimesnes ir brangesnes keliones neva žaidimo laimėtojams, kažkur viduje pagimdo abejonę viso to sąžiningumu. Ir kuo brangesnė kelionė, tuo ta abejonė didesnė. Matau plakatą, jog žaidimo laimėtojui padovanos 2 bilietus į Tailandą. Kyla klausimas kiek ta įmonė pasiruošusi mokėti už lankytojų kontaktus arba kitaip tariant, kokios kelionės į Tailandą galima tikėtis vien už paliktus savo kontaktus? Gal kelionės su virtualios realybės akiniais? Yra toks posakis, kad pesimistas yra gerai informuotas optimistas, todėl nebent nepriklausomas stebėtojas priverstų patikėti tokiu kelionių organizatorių dosnumu.
Kas buvo parodoje, žino, kad paviljonas, kuriame prisistatinėjo Lietuva, tokio dosnumo neregėjo, tačiau už teisingai atsakytą klausimą gautas pieštukas ir saldainis buvo sąžiningas ir nuoširdus atlygis. Nekalbant jau apie atsivežtomis gėrybėmis nukrautus stalus – sūris, duona, šakotis, alus, vynas, šokoladas buvo dosniai siūlomas kiekvienam. Kas ką gamina, tas tuo ir vaišino, kas kuo garsus, tas tuo ir gyrėsi, ir būtinai užsukti kvietė bei pagalbą keliaujant siūlė. Prisižadėt aplankyti visiems negali, visur nespėsi, čia tik tie, kurie nekeliauja po Lietuvą sako, kad Lietuva maža. Maža, bet kiek įdomybių joje yra, tik bendrauk ir spėk įdomias vietas žymėtis. Kas noro turėjo ir nepatingėjo į vieną ar kitą renginį nueiti, dar daugiau sužinojo. Ne viena nauja lankytina vieta buvo atskleista, ne viena edukacinė programa ar ekskursija pristatyta, ne viena istorija papasakota. Ir ne tik apie Lietuvą. Kadangi artimojo užsienio ir tolimųjų kraštų pažinimo šiais metais neplanuoju, apsispręsti kokių pranešėjų klausyti buvo lengviau. Pasirinkęs nedideles sales, kur pranešimus apie turizmą skaitė savo srities profesionalai, jaučiausi pataikęs į dešimtuką. Neabejotinai viską vainikavo pranešimas „Lėtosios kelionės po Lietuvą” su emociškai stipriu ir tikromis žmogiškomis vertybėmis paremtu turiniu apie lėtąjį turizmą. Šiandieninėje vartotojiškoje visuomenėje toks pranešimas tai tarsi vaistai sielai, todėl jei būtų mano valia jį privaloma tvarka turėtų išklausyti kiekvienas atėjęs į parodą. Kelios dešimtys susirinkusiųjų už nuoširdų pranešimą negailėjo plojimų, tuo tarpu kitiems parodos dalyviams pranešimo antraštė, matyt, pasirodė per banali: „Keliaukime kitaip! Sustokime. Įsiklausykime. Susigyvenkime. Lietuva pilna atradimų. Dalinsimės savo patirtimi apie unikalias vietas ir asmenybės, kurios kuria naujas lankomas vietas. Kaip pasiruošti tiems naujiems atradimams. Lėtas maistas, lėti pinigai, lėtasis turizmas, lėtas gyvenimas. Lėtai yra gerai!”
Vartau naująjį National Geographic leidinį, skirtą Lietuvos 100-mečiui „Nepažinta Lietuva, 100 netikėtų atradimų” ir dar kartą įsitikinu kiek daug Lietuvoje įdomių ir vertų dėmesio vietų. Kartais tos vietos yra visai šalia mūsų, o mes jų nepastebime, kartais jos yra greta žmonių, kurie tų vietų net nelaiko įdomiomis, o kartais tos vietos yra patys žmonės, kurie apie save taip negalvoja. Viso to nepastebėtum jei nestabteltum, jei nepasikalbėtum su žmogumi, nei nepasiklausytum istorijų. Šis National Geographic leidinys daugumai lietuvių gali tapti tikru Lietuvos lankytinų vietų žemėlapiu ir kalendoriumi, kuris suteiks progą mūsų šalį paragauti, pajausti, pamatyti kitaip. Šis žurnalas tikrai bus dažnas mano kelionių palydovas šiais metais po Lietuvą, o už jį noriu padėkoti Turizmo departamentui. Ne tik todėl, kad padėjo jį parengti, bet ir todėl, kad vieną egzempliorių padovanojo man.
Turizmo paroda Adventur 2018 baigėsi, tačiau šūkis „Keliaukime kitaip” išliks. Verta keliauti ne tik tam, kad pamatyti, bet ir kad žinoti ką matai. Kartais sunku patikėti kaip žinios keičia matomą vaizdą. Keičia ne tik vaizdą, keičia skonį, pojūtį, kvapą – štai kodėl prieš keliaujant reikia daryti namų darbus. Ir kuo daugiau laiko sugaišti tuos namų darbus darydamas, tuo įsimintinesni įspūdžiai išliks po kelionės. Ši paroda taip pat įtikino, kad nereikia ieškoti įspūdingų statinių ar nepakartojamų kraštovaizdžių, brautis per turistų mases į populiariausias lankytinas vietas, nes kelionių atradimo džiaugsmas slypi neatrastose vietose. Tik tas vietas reikia atrasti, o tada lėtai jomis mėgautis. Smagių kelionių!